Posts

Showing posts from June, 2013

DIARI CIKGU BAHASA

Image
B ayangkan,....jika kalian berada di tempat saya....     Saya sedang menyemak karangan Peperiksaan Pertengahan    Tingkatan 5. Setelah menyemak lebih kurang 20 esei, saya terpaksa berehat, menarik nafas panjang dan menyandarkan  tubuh ke sofa. Rasa loya- loya, nanar (pening lalat) dan hampir rasa nak termuntah . Adakah saya sakit ? Jawapanya, tidak juga .   Yang sebenarnya ,membaca esei pelajar melahirkan pelbagai  rasa. Kesal, kalut ,sedih dan tidak sedap hati berbaur dalam jiwa.   Semua rasa itu ialah petanda stres.  Kalau sudah stres,   kebugaran tubuh akan terjejas dek minda yang tertekan dan keletihan   Wah, parah kalau saya terus begini !  Pukul   rata  saya ada  300 skrip    yang perlu disemak dalam tempoh tiga  Minggu .          termenung saya membaca esei kalian.... Sekadar hiasan ( bukan gambar esei anak didik saya,,,ihsan google Image) entri yang lucu,,,(ihsan google image)  Acap kali berhadapan dengan skrip pelajar dengan pelbagai saiz tulisan dan

PENULISAN RUMUSAN SPM : Analisis Kelemahan Pelajar

Image
     Bulan Jun sudah membuka tirainya, namun daripada penelitian dan pengamatan cikgu selepas semakan soalan peperiksaan pertengahan tahun , anak-anak didik Tingkatan 5 masih belum menguasai kemahiran menjawab soalan Bahagian  Rumusan sepenuhnya.Pada  hemat cikgu, Bahagian  Rumusan merupakan antara bahagian yang paling mudah untuk pelajar mendapatkan skor markah paling tinggi iaitu 30/30.      Bagaimanapun kesilapan dan kealpaan saat 'pena menari-nari 'dan  dan 'tinta melakarkan aksara 'pada buku latihan atau skrip ujian dan peperiksaan   menyebabkan pelajar gagal  mendapat markah penuh untuk rumusan. suatu kerugian besar kerana bukan mudah untuk skor m arkah penuh  pada bahagian lain. KESILAPAN DALAM  MENJAWAB SOALAN RUMUSAN SPM Kesilapan dalam Penulisan Pendahuluan Contoh Soalan . Baca soalan dengan teliti dan tulis rumusan tentang tanggungjawab ibu bapa dalam memastikan kecemerlangan anak-anak dalam pelajaran  dan faedah mempunyai anak yang berj

Bengkel Pemantapan Tatabahasa: Legasi zaaba (Siri pertama)

Image
Tarikh :  24 April  2013(Rabu) Masa.  : 2.15 petang hingga 4.00 petang Tempat : Bilik Bahasa Sasaran : 25 orang pelajar tingkatan 5  ( Kategori  Cemerlang dan Sederhana) Objektif :  1.Memantapkan kemahiran tatabahasa pelajar                2.Melahirkan pelajar yang mampu menjadi mentor kepada pelajar                                lain dalam aspek  tatabahasa                3.Meningkatkan pencapaian bahasa Melayu  pelajar dalam                    peperiksaan  dalaman dan SPM.        Siapakah Zaaba ? Mengapakah saya memilih nama   LEGASI ZAABA  sebagai nama program pemantapan Tatabahasa . Generasi muda hari ini tidak terkecuali pelajar,  rata-rata tidak mengenali tokoh ini walaupun mungkin pernah mendengar nama ini disebut oleh guru-guru Bahasa Melayu. ZAABA ialah pengarang buku PELITA BAHASA MELAYU.  Buku ini memerihalkan tatacara penggunaan tatabahasa Melayu  yang pertama. Walau bagaimanapun,  perkembangan. Bahasa Melayu memperlihatkan perubahan demi perubahan dalam sistem