kesalahan ejaan kata majmuk dalam penulisan karangan

    Lega! Saya sudah siap menyemak  skrip jawapan pelajar. Markah mereka sudah dikunci masuk dalam sistem SAPS . Namun banyak isu yang masih berlegar di kotak fikir saya. Kemahiran tatabahasa kebanyakan pelajar masih berada pada tahap yang kurang memuaskan.  Banyak kesilapan nahu yang tidak sepatutnya berlaku dilakukan oleh mereka. Sebagai guru , saya tidak akan menutup Sebelah mata membiarkan kesilapan dan kesalahan terus-terusan mencacatkan penulisan mereka.

      Salah satu kesalahan yang Kerap dilakukan oleh pelajar ialah kesalahan mengeja kata majmuk. Contoh-nya ejaan kata majmuk ibu bapa masih dieja  secara dekat iaitu 'ibubapa' dan bukan 'ibu bapa'. Ada pelajar berseloroh dengan saya apabila saya mengatakan ejaan ibu bapa patut dieja secara berpisah . Katanya  banyak kes perceraian  berlaku kerana ibu bapa selalu berjauhan.
     Tatabahasa Dewan telah menyenaraikan kata-kata majmuk yang telah mantap dan dieja secara dekat iaitu :
1. Antarabangsa
2. Beritahu
3. Bumiputera
4. Jawatankuasa
5. Kakitangan
6. Kerjasama
7. matahari
8. Olahraga
9. pesuruhjaya
10.Setiausaha
11.Sukarela
12.suruhanjaya
13.tandatangan
14.tanggungjawab
15.Warganegara
   Sehubungan dengan itu, pelajar seyogianya mengambil perhatian terhadap
ketetapan ini dan memastikan  situasi pisang berbuah dua kali tidak lagi berlaku ketika mengeja kata majmuk .







 .








Comments

  1. Haha saya pun sedang mencari apakah patut ditulis ibu-bapa atau ibu bapa dalam artikel saya yang terbaharu.

    rahamanrasid.com

    ReplyDelete
  2. Lebih fhm sekrng..
    sye confused wktu nk grskn ibubapa/ibu bapa..nasib baik check kt google..sblum buat..😅
    Thnks..bermanfaat betul♡.

    ReplyDelete
  3. Betul, alasannya saya, ibu bapa perlu dieja jauh kerana, bapa perlu pergi bekerja, ibu tinggal di rumah menjaga anak-anak.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5