Bulan , Lagu dan Peribahasa Melayu



     Sejak kecil saya suka merenung bulan . Saya suka semua lagu yang  menggunakan bulan dalam liriknya. Saat saya jadi anak kecil hingga saya dewasa dan sudah belajar ilmu cakerawala termasuk tentang bulan yang hakikatnya rupanya tidak seindah mana saya masih tetap merenung bulan dan tetap menganggapnya kejadian alam ciptaan Allah yang paling unik .

     Lagu-lagu tentang bulan  juga sering membuai emosi saya sejak kecil. Lagu seperti:

                                                              Oh bulan mana bintang
                                                                   Di atas pucuk kayu ara.
Oh tuan mana hilang?
Dalam dapur atas para


       


                                                            
       Cukup mencuit hati saya saat lagu ini didendangkan oleh  guru tadika saya  semasa  usia saya sekitar lima tahun.
    Saat Menginjak ke alam remaja saya mengenali beberapa  buah lagu lama yang menggunakan unsur alam bulan dalam lirik-lirik lagunya iaitu:
  • Malam Bulan Di Pagar Bintang
  • Bulan dan Juga Angin 
  • Kau Laksana Bulan


                   Bulan bukan sahaja menjadi inspirasi masyarakat Melayu sebagai unsur perlambangan dalam lagu- lagu Melayu, malah  menjadi inspirasi orang-orang tua dalam ungkapan lisan bahasa kiasan  berirama yang dikenali sebagai  Peribahasa Melayu.

        Antara contoh  peribahasa Melayu  yang menggunakan  bulan sebagai unsur perlambangan merupakan:

  • Mukanya berseri-seri bak bulan purnama
  • Cahayanya gilang-gemilang seperti bulan 14 purnama
  • Seperti bulan jatuh ke riba
  • Seperti bulan di pagar bintang
  • seperti bulan kesiangan
  • Seperti orang hamil 12 bulan
  • Keningnya bak bulan sabit 
     Simpulan bahasa yang menggambarkan keadaan fitrah wanita dan peredaran waktu menggunakan perkataan bulan juga turut popular diujarkan dalam  masyarakat Melayu. Antaranya:

  •  Datang bulan
  • Cukup bulan
  • Hujung bulan
  • Tengah bulan
  • Awal Bulan
   Kesimpulannya, perkataan bulan merupakan antara perkataan pilihan utama orang Melayu untuk menggambarkan kecantikan wanita dan  kebahagiaan, kemakmuran  dan keceriaan dalam kehidupan seseorang. Waima kita telah mengetahui hakikat raut wajah sebenar bulan yang kita puja kerana keindahan sinar dan suluhan cahayanya yang gilang-gemilang dipandang dari bumi   selepas zaman  manusia menjejakkan kaki ke  sana, kita tetap memberikan makna indah  kepada sang rembulan.








Comments

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5