Modul Tatabahasa SPM untuk Pelajar HALUS (Harapan Lulus)- Bina Ayat

BINA AYAT

  Arahan soalan: Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya.  Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

LATIHAN  1

Membina ayat dengan menggunakan  Kata Dasar

(i)     potong
(ii)   hiris
(iii) raut
(iv) kerat
(v)   penggal
(vi) cencang

Isikan tempat kosong dengan perkataan  di atas

(i)    Kuku jari adik yang panjang itu telah saya potong.

(ii)    ”  _______________ pensil itu hingga tajam,” kata Ali kepada adiknya.

(iii)   Bawang itu saya __________________ nipis-nipis.

(iv)  ʺAku akan ________________ leher kamu,” jerit askar Jepun itu.

(v) ʺTolong ________________ daging itu hingga lumat,”pesan ibu kepada kakak.
 
(vi) Jangan _________________ dahan itu terlalu pendek.
      

Tulis  ayat-ayat tersebut  dengan lengkap.


(i)                                                                                                                                               
 


                                                                                                     
(ii)                      
 


                                                                                               
(iii)                                                                                                                                             


(iv)                                                                                                                              


 (v)      

           
 (vi)


 """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 Arahan soalan: Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya.  Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.


LATIHAN  2

Membina ayat  dengan menggunakan  Kata Ganda

(i)            baring-baring
(ii)           faham-faham
(iii)          makan-makan
(iv)         betul-betul
(v)          nyaris-nyaris
(vi)         sungguh-sungguh


(i)                    Datuk saya baring-baring di beranda rumah sementara menunggu masuk waktu zuhur.
(ii)                   Chua _____________________ cedera dilanggar motosikal.
(iii)          Sue dan Janet berhenti di sebuah restoran untuk _______________sebelum balik ke asrama.
(iv)         Johan ______________________  tidak tahu cara untuk menyelesaikan kerja rumahnya.
(v)                  Sopiah masih tidak _____________________ masalah yang dihadapi oleh kawannya.
(vi)         ”Belajarlah   _________________________ supaya kamu lulus dalam peperiksaan,”  kata guru kepada murid-muridnya.

Tulis  ayat-ayat tersebut  dengan lengkap.


(i)                                                                                                                                
 

                                                                                                     
(ii)       
 

                                                                                               
(iii)                                                                                                                              


(iv)                                                                                                                              


 (v)      

           
 (vi)

  ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


Arahan soalan: Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya.  Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.



Latihan  3

Membina ayat dengan menggunakan  Kata Homograf

(i)    rendang – rendang
(ii)   semak – semak
(iii)  selak - selak

Sila padankan frasa di bawah menjadi ayat yang betul dengan kata homograf yang diberi.

(i)
Saya  suka makan
Pohon yang

rendang

itu  ialah tempat kami berteduh.
ayam masakan ibu.
(ii)
Latihan tatabahasa itu telah saya
Abang telah menebas

semak

di belakang rumah.
sebelum dihantar kepada guru.
(iii)
Jangan lupa
Kain adik saya

selak

ke paras lutut untuk melihat lukanya.
pintu itu sebelum masuk tidur.

Tulis ayat-ayat tersebut  dengan lengkap.

(i)                                                                                                                                

                                                                                                     
(ii)       

                                                                                               
(iii)                                                                                                                              
 


(iv)                                                                                                                              


 (v)      

           
 (vi)


 ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


Arahan soalan: Tulis dua ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya.  Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

LATIHAN  4

Membina ayat dengan menggunakan Kata Banyak Makna

(i)            cerah
(ii)           cermat
(iii)          cermin

Sila padankan frasa di bawah menjadi ayat yang betul dengan kata banyak makna yang diberi.



Kulit mukanya yang

cerah

cermat

cermin

kerana tidak boros berbelanja
Sikap ibu bapa menjadi
kerana lulus dalam peperiksaan.
Masa depannya
kepada anak-anak
Suzie membeli sebuah
sungguh menawan hati
Naim memandu dengan
kerana jalan raya amat licin
Jefri seorang yang
baharu kerana cermin lamanya pecah



Tulis ayat-ayat tersebut  dengan lengkap.


(i)                    Kulit mukanya yang cerah sungguh menawan hati.


(ii)                                                                                                                               

                                                                                                     
(iii)      

                                                                                                           
(iv)                                                                                                                              
 


 (v)                                                                                                                                          



 (vi)                                                                                                                                   

=======================================================================

PENGHARGAAN

Setinggi-tinggi penghargaan kepada Guru Cemerlang Bahasa Melayu Wilayah Persekutuan atas ihsan perkongsian modul ini demi kemaslahatan pelajar. 








Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5