LEGASI ZAABA -Program Pemantapan Tatabahasa Melayu STK

     ZAABA  atau Haji Zainal Abidin bin Ahmad merupakan Bapa persuratan Melayu. Melalui karyanya Pelita Bahasa Melayu ZAABA menyusun rumus Tatabahasa Bahasa Melayu yang menjadi asas dan dasar pembentukan tatabahasa Bahasa Melayu  pada hari ini.   Sehebat nama  ZAABA, saya juga ingin pelajar-pelajar saya mewarisi  iltizam yang ditunjukkan oleh ZAABA dalam menguasai nahu  dan menyebarkan ilmu nahu kepada masyarakat. 

      Program pemantapan tatabahasa  saya adakan agar pelajar-pelajar dapat memantapkan  kemahiran tatabahasa mereka bukan sahaja untuk tujuan  keperluan menjawab soalan peperiksaan SPM, malah untuk keperluan  kecekapan berbahasa Melayu terutama dalam situasi rasmi di peringkat pengajian tinggi atau dalam lapangan kerjaya.


     Alhamdulillah,  dengan izin dan limpah kurnia-Nya , Allah berikan kepada saya kesempatan dan kelapangan masa  untuk mengadakan program  tersebut pada hari Rabu 4 dan 11 Jun  tahun 2014. Pada siri pertama bengkel  kehadiran pelajar agak memberangsangkan.  Daripada 42 orang pelajar yang dipilih dan berdaftar,  32 orang pelajar telah hadir.  Pada siri kedua program tersebut, seramai 15 orang pelajar telah hadir. Tidaklah ramai, namun cukuplah buat saya untuk  meneruskan agenda memantapkan penguasaan tatabahasa pelajar . Saya sungguh memahami kekangan yang kalian hadapi.  Sungguh tanpa izin-Nya, siapalah kita untuk.menentukan setiap langkah perjalanan hidup kita waima menghadiri Kelas tambahan di sekolah. 








Syabas kepada semua pelajar yang hadir untuk berkongsi  ilmu dengan saya.  Semoga apa-apa yang kalian pelajari dapat dimanfaatkan untuk keperluan menghadapi peperiksaan 
Paling utama kalian adalah insan bijak  yang berjaya memanfaatkan masa  cuti dengan aktiviti yang dapat memberikan kemaslahatan kepada diri.
Dengan izin Allah, saya berhasrat meneruskan perkongsian ilmu ini dengan Modul Penulisan Cemerlang dalam waktu yang terdekat ini. Harapan saya agar pelajar sudi membuka hati kalian untuk berkongsi ilmu saya yang sedikit cuma....

Comments

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5