Budaya Membaca di SMK Bukit Jalil

    Budaya membaca dalam kalangan pelajar SMKBJ masih belum berada pada tahap yang memuaskan. Fenomena ini mendorong Panitia Bahasa Malaysia SMKBJ  melaksanakan program BACAAN SAUJANA  yang melibatkan penggunaan bahan bacaan berkualiti iaitu sisipan MINDA dan SKOR Berita Harian , majalah Dewan Siswa dan Pelita Bahasa  terbitan  DBP. Pembelian Majalah Dewan Siswa dan majalah terbitan DBP  ditaja sepenuhnya oleh PIBG.

     Minggu  ini, pelajar - pelajar  menengah rendah terutama Tingkatan 3 mula menggunakan sisipan MINDA pada hari selasa , manakala pelajar menengah atas mula menggunakan sisipan SKOR  pada hari rabu semasa  Kelas Bahasa  Melayu.
 
 AKSI PELAJAR  2 DINAMIK ( Selasa 26 /2/2013 -8.50-10.10)


Bacaan saujana : Pelajar membaca mana-mana berita atau informasi yang digemari
Akhbar diagihkan  kepada pelajar




Pelajar khusyuk membaca sisipan MINDA




Pelajar  memotong keratan sisipan MINDA


Bacaan berfokus : Pelajar membaca  Bahan dalam  Sisipan Minda


Pelajar menjawab soalan  Kemahiran dan Pengetahuan Tatabahasa

AKSI PELAJAR  5 CEMERLANG ( Rabu   27/2/2013- 8.50 -10.10 pagi)

Pelajar memmbaca contoh karangan wawancara

Pelajar berbincang tentang pengembangan isi  karangan
Pelajar mengembangkan perenggan isi berpandukan bahan rujukan  SKOR

AKSI PELAJAR 5H (RABU 27/2/2013 -7-30 - 8-50 pagi)
Pelajar membaca pelbagai makalah dalam Dewan Siswa

pelajar  berbincang tentang info terkini

Khusyuk membaca karya kreatif

tekun  membaca isu semasa

Dewan Siswa :Majalah  Pilihan Nombor  1 !  

Muka depan Dewan Siswa Januari 2013

Kosa kata


     Usaha guru-guru menyajikan pelbagai bahan pembelajararan di dalam kelas harus dihargai oleh para pelajar. Pelajar seyogianya memanfatkan peluang yang diberikan untuk menimba  ilmu sebanyak mungkin.  Guru hanya penunjuk dan pemudah cara, manakala prakarsa perdana harus diusahakan oleh pelajar sendiri.










Comments

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5