HIKAYAT INDERA NATA : MODUL KOMSAS TINGKATAN 4 :PANDUAN UNTUK GURU


Tingkatan :  Empat


Masa : 80 minit

Tajuk :  Hikayat Indera Nata

 

Genre:  Prosa Tradisional


Fokus Utama:          10.6    Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
                                                latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
                                                Aras 1:
                                                (v) Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya
                                                  bahasa dan sudut pandangan dalam karya.                                             
Fokus Sampingan:            7.3       Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.             
                                                Aras  1:
(iii) Membina dan mengajukan soalan bercapah aras rendah dan
s tinggi untuk mendapat penjelasan lanjut.
                                                           

Objektif:         Pada akhir pelajaran, murid dapat:


i.            Menjelaskan watak dan perwatakan watak utama.
ii.                        Membina ayat tanya untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
iii.                       Memberikan maksud perkataan berdasarkan konteks cerita.


Kemahiran Bahasa:                       Kemahiran Membaca
          Kemahiran Mendengar dan Kemahiran Bertutur







Sistem Bahasa:

Tatabahasa:     Ayat Tanya

Kosa Kata:        cetera, mergastua, lembur, berseru-seru, kabul, mahligai,
                        syahadan, arakian



Pengisian Kurikulum:

Ilmu:   Kesusasteraan Melayu                              

Nilai:   Berani, bijaksana, prihatin, menghormati orang tua                            

Kemahiran Bernilai Tambah: Belajar Cara Belajar
            




Langkah
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Penilaian
Formatif
KBT / Catatan

Set
Induksi
























  • Guru memaparkan iklan wayang kulit ‘ Ubat Batuk Cap Ibu dan Anak’ kepada murid menggunakan LCD.
  • Guru menyoal murid tentang kelaziman cerita wayang kulit yang dipersembahkan.
  • Guru menjelaskan kaitan cerita wayang kulit dengan Hikayat Indera Nata Antalogi Harga Remaja, halaman 59-68
















Lampiran 1:
Soalan dan jawapan

BBM:
(Iklan ‘Ubat Batuk Cap Ibu Dan Anak’)

http:/www.youtube.
com/watch?v=
OoroukQo-Zo

KBT: Belajar Cara Belajar
– Mendengar dengan berkesan


Langkah
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Penilaian
Formatif
KBT / Catatan

1

























Membaca Teks Secara Intensif:

  • Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan.
  • Guru meminta murid membaca teks secara intensif.
  • Guru mengedarkan LPG dan meminta murid membuat catatan tentang perwatakan Indera Nata.
  • Guru meminta wakil setiap kumpulan membentangkan perwatakan Indera Nata berserta dengan bukti peristiwa berdasarkan teks.
  • Guru membuat rumusan jawapan murid secara keseluruhan.




Mencapai Objektif 1













KBT: Belajar Cara Belajar
– membaca secara intensif
– mencatat nota

Lampiran 2:
LPG - Watak dan perwatakan Indera Nata

Lampiran 3:
LPG – Jawapan Watak dan perwatakan Indera Nata

Langkah
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Penilaian
Formatif
KBT / Catatan


2











Aktiviti Kerusi Panas:

  1. Guru mengarahkan setiap kumpulan memilih seorang wakil untuk duduk di kerusi panas di hadapan kelas.
  2. Guru meminta ahli kumpulan menyenaraikan soalan yang berkaitan dengan perwatakan Indera Nata
  3. Guru mengarahkan murid yang menjadi wakil kumpulan membayangkan dirinya sebagai Indera Nata dan bersedia untuk menjawab soalan daripada semua murid.
  4. Guru menyuruh murid-murid yang lain untuk mengemukakan soalan yang berkaitan dengan watak.
  5. Guru meminta kumpulan lain pula menduduki kerusi panas sehingga setiap kumpulan selesai.
  6. Guru mengulas dan membuat rumusan tentang watak dan perwatakan Indera Nata.





Mencapai Objektif 2




Lampiran 4:
Soalan

KBT: Belajar Cara Belajar
– Kemahiran mengingat





Langkah
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Penilaian
Formatif
KBT / Catatan


3























Memberikan Maksud Perkataan

  1. Guru meminta wakil setiap kumpulan mengemukakan perkataan sukar yang telah disenaraikan di papan tulis.


Cetera          mergastua         lembur      

Berseru-seru       kabul

  1. Guru meminta setiap kumpulan mencari maksud perkataan berdasarkan kamus yang diberi.
  2. Guru meminta murid mencatat perkataan dan maksud perkataan di pada kertas sebak dan ditampal di papan tulis.
  3. Guru meminta murid membina ayat secara individu dalam buku latihan.
  4. Guru memilih murid secara rawak dan meminta murid membacakan ayat mereka.
  5. Guru membuat penambahbaikan dari segi binaan ayat oleh murid.














Mencapai Objektif 3













Lampiran 5:
Maksud perkataan sukar

BBM: 
- kertas sebak

KBT: Belajar Cara Belajar
– Kemahiran Maklumat (merujuk kamus)

Langkah
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Penilaian
Formatif
KBT / Catatan


Peneguhan &
Penilaian







  • Guru meminta semua murid menyusun kronologi cerita Hikayat Indera Nata di dalam buku latihan dalam bentuk peta minda.
  • Guru merumuskan pelajaran hari ini.


KBT: Belajar Cara Belajar
- Cara mengingat

Lampiran 6: Kronologi cerita Hikayat Indera Nata

























Lampiran 1:

Iklan Ubat Batuk Ibu dan Anak
http:/www.youtube.
com/watch?v=
OoroukQo-Zo








Lampiran 2 (Watak dan Perwatakan Indera Nata)


WATAK






PERWATAKAN &
BUKTI PERISTIWA
1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.




8.






Lampiran 3 (Jawapan Watak dan Perwatakan Indera Nata)


WATAK

INDERA NATA.




PERWATAKAN &
BUKTI PERISTIWA
1. Digelar sebagai Si Piatu.

2. Anak kepada Raja Rom.

3. Seorang yang elok parasnya.

4. Seorang yang berani.
     – Indera Nata berani berhadapan dengan binatang-binatang yang buas.

5. Mempunyai keistimewaan yang luar biasa.
     – Indera Nata boleh bercakap-cakap dengan binatang/menyuruh binatang mengikut
        arahannya.

6. Seorang yang bijaksana.
     – Indera Nata bijak dalam menyelesaikan masalah, contohnya memohon bantuan
        Betara Gangga untuk menyeberang lautan.

7. Seorang yang prihatin.
     – Indera Nata amat prihatin terhadap nasib yang menimpa ibunya.

8. Menghormati orang tua.
     – Indera Nata menyembah hormat semasa berjumpa
      bondanya.






Lampiran 4

     Soalan kerusi panas
              I.        Mengapa kamu pergi ke mahligai tersebut?
            II.        Siapakah yang mengajar anda bercakap dengan binatang?
           III.        Apakah gunanya gading gajah emas tersebut?
          IV.        Apakah kemahiran anda selain boleh bercakap dengan binatang?
           V.        Mengapa anda membiarkan raksasa itu dibunuh sedangkan anda
tidak dicederakan?




Lampiran 5 (Jawapan: Maksud Perkataan Sukar)


BIL

PERKATAAN

MAKSUD

1
cetera

cerita/ payung kebesaran kerajaan seperti payung iram-iram
2
mergastua

binatang-binatang di hutan
3
lembur

kerja yang dibuat di luar masa pejabat/ kerja malam, kerja lebih masa
4
berseru-seru

memanggil dengan berteriak/ mempelawa, mengajak, menganjurkan
5
kabul

terlaksana, tercapai, tertunai
6
mahligai

istana tempat kediaman raja
7
syahadan

kata yang biasa dipakai pada permulaan cerita/ bab, selanjutnya
8
arakian

arakian




Comments

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5