Bijak Komsas : teknik mudah belajar komsas



Mengimbau kenangan silam saat komsas diperkenalkan pada tahun 2001

teks lama komsas 

      Seingat saya,  ketika  komsas diperkenalkan pada tahun 2001, cikgu-cikgu Bahasa Melayu pada awalnya dilanda kebimbangan. Pengajaran Bahasa Melayu tidak lagi tertumpu kepada bidang-bidang kemahiran tertentu dalam bahasa  iaitu membaca, mendengar dan bertutur (lisan) dan tulisan, sebaliknya guru perlu mengajarkan  kemahiran  menguasai bahan Kesusasteraan Melayu melalui Komponen Kesusasteraan Melayu (KOMSAS).     Kaedah  Struktural dalam menganalisis bahan komsas merupakan kaedah yang popular diaplikasikan dalam kajian komsas di dalam bilik darjah . Pelajar didedahkan kepada  aspek kajian sastera yang lazimnya diguna pakai dalam pengajaran dan pembelajaran sastera tulen peringkat SPM dan STPM .  Masalah timbul apabila teks komsas yang diperkenalkan kepada pelajar  dengan kuantiti teks yang agak banyak. Sebagai contoh , dalam  teks komsas tingkatan 4 Antologi ' Anak Laut' dan kini telah ditukar 'Harga Remaja', pelajar perlu menguasai  enam buah cerpen , tiga buah drama, empat buah buah prosa klasik, lima buah sajak dan empat buah puisi tradisional.  

Pembelajaran komsas marcapada
  
    Lazimnya  selepas peperiksaan berlangsung, guru akan  membuat "post mortem" untuk mengenal pasti punca kelemahan dan masalah   yang dihadapi oleh pelajar dalam  proses pengajaran dan pembelajaran.  Analisis Item soalan  untuk mengukur tahap kesukaran soalan dan kesannya terhadap skrip jawapan pelajar merupakan antara instrumen yang boleh dijalankan untuk mengenal pasti punca kelemahan pelajar ketika menjawab soalan. Berdasarkan pengalaman hampir 20 tahun menjadi guru Bahasa Melayu, kebanyakan pelajar kumpulan sederhana dan HARLUS memang gagal menjawab soalan  pemahaman komsas dengan tepat.  Kebanyakan pelajar menyenaraikan punca sitauasi tersebut berlaku ialah :

1. Tidak membaca teks asal komsas. Alasannya tidak mempunyai banyak masa, tidak 
    berminat  dan bahan komsas tidak menarik.
2. Tidak memahami teks komsas terutama prosa klasik dan puisi
3. Tidak mampu menghafal  semua aspek kajian komsas kerana tidak mempunyai waktu ulang 
    kaji yang mencukupi.

     Faktor pertama  merupakan masalah sikap pelajar sendiri. Para guru  sudah pasti telah membawa sesi perbincangan kajian genre  dalam kelas dan telah mengingatkan pelajar  supaya membaca teks terlebih dahulu. Malangnya , pelajar hari ini sering bersikap bena tak bena dan sambalewa menerima arahan dan saranan  guru. Bagaimanapun tidak dinafikan guru perlu lebih berkreativiti agar pelajar lebih tertarik untuk mengikuti  pelajaran. 

     Hal ini juga signifikan dengan faktor kedua kelemahan pelajar menjawab soalan komsas. Sehubungan dengan itu, guru boleh mengaplikasikan variasi teknik pengajaran yang berkesan agar pembelajaran komsas lebih menarik minat pelajar sekaligus  lebih mudah dicerna dan difahami intipati kandungannya. Baik guru mahupun pelajar harus bersedia.membuat perubahan. Pelajar  perlu melakukan anjakan paradigma dan  membuang halangan minda  yang mengekang diri daripada melakukan usaha terbaik demi memperoleh markah cemerlang dalam kertas Bahasa Melayu SPM.

      Setelah lebih sedekad , Komsas diperkenalkan, sejauh manakah kaedah pengajaran komsas menggunakan pendekatan struktural , mampu melahirkan pelajar yang cinta  akan bahasa budaya dan sastera Melayu ?  Jika stigma bahawa pengajaran komsas membebankan  kerana pelajar tidak mampu menghabiskan ulang kaji semua aspek kajian, apakah alternatif para guru untuk memudahkan intipati komsas mampu dihadamkan dan diluahkan semula di dewan peperiksaan ? 

   Izharnya,   kemelut yang dialami oleh pelajar ini perlu dicarikan solusi. Pelajar perlu alternartif kaedah belajar yang ringkas, mudah, jimat masa dan berkesan. Teknik hafalan walaupun banyak menyumbang namun menuntut banyak masa pelajar. Proses mental kurang berlaku kerana pelajar hanya banyak mengingat dan kurang berfikir. Teknik belajar begini pada pendapat saya menyebabkan minda kritis dan kreatif pelajar gagal bercambah walhal kemahiran berfikir kreatif dan kritis merupakan antara kemahiran bernilai tambah yang  diharapkan dapat dicapai dalam Pelan Induk Pembangunan  Pendidikan  .

Cadangan kaedah penyelesaian

Wacana ini saya hasilkan bertujuan berkongsi pengalaman dan setitis ilmu yang saya ada dengan warga pendidik lain bertujuan mencari penyelesaian terhadap masalah dalam proses pengajaran dan.pembelajaran  komsas  yang dihadapi oleh guru .Oleh itu ,saya ingin berkongsi impak yang diperoleh terhadap tahap penghayatan komsas pelajar melalui penggunaan bahan rujukan dan buku kerja yang  sesuai.



Muka depan  Komik komsas Tingkatan 4
      Lambakan buku kerja di pasaran sememangnya memudahkan para guru yang kesuntukan masa untuk membina modul  latih tubi  sendiri.  Berdasarkan pemerhatian saya  kebanyakan buku kerja bersifat latjh tubi berorientasikan peperiksaan dan tidak bersifat bimbingan atau  mengajak pelajar menghayati intipati karya sastera. Pada akhirnya, pelajar  terpaksa juga menggunakan  teknik hafalan sepenuhnya untuk menjawab soalan tak terkecuali soalan pemahaman KBKK.  Walau.bagaimanapun saya tertarik dengan  sebuah buku rujukan keluaran Syarikat Penerbit Longman yang memperkenalkan.buku rujukan dalam bentuk komik berwarna.  Komik bergambar ini membantu penghayatan pelajar mendalami komsas terutama pelajar kumpulan HARLUS (harapan lulus) yang sukar menghayati  teks sukar komsas seperti prosa klasik.  Apa yang lebih menarik ialah teknik penyampaian kajian yang mendorong pelajar ke arah pemikiran.kritis dan kreatif. Kaedah kajian komsas bahagjan prosa  dicetuskan daripada.peristiwa yang boleh dicernakan kepada aspek lain iaitu persoalan, perwatakan,nilai dan pengajaran.






      















    Selanjutnya,  hasil daripada pembacaan   buku rujukan tersebut, pelajar bolehlah memindahkannya ke dalam bentuk nota mudah untuk tujuan ulang kaji seperti  yang.berikut: 

.                        

                 CERPEN : PAHLAWAN BUNTUNG(DIRGAHAYU BAHASAKU)

Peristiwa
Nilai
Persoalan
Pengajaran
Perwatakan
Peristiwa ayah Khalid (Hassan) menunjukkan betapa dia sangat menyayangi keluarganya apabila dia melindungi isteri dan anak-anaknya semasa tentera Jepun menyerang Kampung Pulau Pak Amat.
Kasih sayang
Kasih sayang seorang suami kepada isteri dan anak-anak.
Seorang suami hendaklah menyayangi isteri dan anak-anak agar kehidupan menjadi selamat dan bahagia.
Hassan seorang yang penyayang iaitu menyayangi isteri dan anak-anaknya.
Peristiwa Pak Husain menunjukkan keberaniaannya dengan nenyatakan kepada tentera Jepun bahawa penduduk Kampung Pulau Pak Amat telah lama berpindah ke tempat lain.
Keberanian
Keberanian semasa berhadapan dengan musuh.
Kita mestilah berani melakukan perkara yang boleh memberi kebaikan kepada diri dan orang lain.
Pak Husain seorang yang berani ketika berhadapan dengan tentera Jepun.
Peristiwa Pak Husain yang menunjukkan semangat bermasyarakat dengan membantu menyelamatkan Jarah iaitu anak Pak Ngah yang terkena tembakan tentera Jepun.
Semangat bermasyarakat
Semangat bermasyarakat dalam sesebuah kampung.
Kita hendaklah mengamalkan nilai semangat bermasyarakat dalam kehidupan seharian supaya kehidupan masyarakat lebih baik.
Pak Husain mengamalkan sikap semangat bermasyarakat seperti membantu penduduk kampung yang cedera semasa tentera Jepun menyerang.
Peristiwa Pak Husain yang tabah menghadapi kemalangan letupan bom yang menyebabkan kakinya terputus.
Tabah
Ketabahan dalam menghadapi dugaan hidup seperti kehilangan kaki kiri kerana terpijak bom.
Kita hendaklah tabah menghadapi kehidupan yang penuh dengan dugaan dan masalah.
Pak Husain tabah menghadapi kemalangan letupan bom yang menyebabkan kaki kirinya terputus.
Peristiwa Pak Husain dengan penuh semangat patriotik telah mempertahankan Kampung Pulau Pak Amat semasa tentera Jepun menyerang pada bulan Dismber 1941.
Patriotisme
Semangat patriotisme dalam mempertahankan negara daripada ancaman pihak penjajah.
Kita hendaklah mengamalkan nilai patriotisme agar negara tidak dijajah oleh pihak lain.
Pak Husain telah mengamalkan semangat patriotisme iaitu mempertahankan Kampung Pulau Pak Amat semasa tentera Jepun menyerang pada bulan Disember 1941.

    Jika dianalisis  pengisian setiap aspek  komsas di atas, persamaan kandungan isi atau isu yang sama diutarakan bagi setiap aspek  .  Yang berbeza ialah cara menjawab soalan mengikut tugasan.    Pelajar hanya perlu  mengenal pasti tugasan soalan  sebelum menjawab  mengikut kehendak soalan.  Justeru, pelajar dicadangkan untuk mengingati  aspek peristiwa dalam karya komsas , sekaligus pelajar akan dapat  mencernakan pelbagai aspek yang lain ketika menjawab soalan. Dalam hal ini teknik belajar secara hafalan dapat dikurangkan dan pelajar dapat menjimatkan masa ulang kaji untuk Bahasa Melayu.

Comments

Popular posts from this blog

Peribahasa Bertemakan alam sekitar

TEKS FORUM REMAJA 2016

PERIBAHASA DARI BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5