MODUL MUDAH LULUS (MULUS) NOVEL MENITI IMPIAN
NOVEL MENITI IMPIAN
MODUL MUDAH LULUS( MULUS)
STRATEGI MENJAWAB SOALAN ESEI
SINOPSIS
Berdasarkan novel yang anda pelajari iaitu Meniti Impian , tuliskan sinopsis novel tersebut
Langkah 1 : Isikan tempat kosong dengan
perkataan yang diberikan di dalam
kotak
pelatih
|
Suhaili
|
kegigihan
|
remaja
|
konflik
|
cita-citanya
|
keyakinan
|
cemburu
|
kemiskinan
|
berdikari
|
Kesukaran
|
SPM
|
perabot
|
sokongan
|
Novel ini mengisahkan (1)…………………………seorang
remaja, Zahar yang tidak dapat melanjutkan pelajaran ke instituisi pengajian tinggi awam kerana
gagal mendapat keputusan yang cemerlang dalam(2) ………………….Dia mengalami demam
panas ketika peperiksaan berlangsung. (3)…………………….keluarga menyebabkan dia tidak dapat menyambung pengajian di IPTS
. Selama tiga tahun dia membantu ibunya yang mengalami (4)…………………….hidup
selepas kematian ayahnya dan turut menolong Pak Yusuf, bapa saudaranya di
bengkel (5)………………… Zahar kemudiannya menjadi (6)…………………….di IKM dalam bidang
pembuatan perabot. Zahar merupakan seorang (7)………………. yang amat yakin dengan
pegangan hidupnya dan ingin (8)……………… untuk mencapai cita-citanya. Walaupun perjalanan
hidupnya dipenuhi pelbagai(9) ……………… namun dia terus berusaha memastikan
konflik yang dialami tidak menghalang (10)……………………… Kehadiran (11)………………
dan Norimi dalam hidupnya mempertemukannya dengan konflik cinta, cemburu dan
semacam dendam. Zahar merasakan Suhaili yang
merupakan sahabat baiknya ketika di bangku sekolah seolah-olah menghinanya
kerana menyambung pelajaran di IKM dan meninggalkannya. Norimi pula cuba
memahami keadaannya dan bersimpati tetapi agak (12)……………… Dengan(13)………………..
yang tinggi dan usaha yang bersungguh-sungguh serta (14)………………… keluarga,
rakan-rakan dan pihak MARA, akhirnya Zahar berjaya mendirikan bengkel perabotnya
sendiri.
Langkah 2
Tuliskan sinopsis
novel berdasarkan pemahaman anda dengan
menggunakan ayat sendiri.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak remaja yang mempunyai kegigihan dalam usaha untuk
mencapai kejayaan
|
Berdasarkan
tema di atas, nyatakan watak berserta dua contoh peristiwa dalam novel yang
anda telah anda pelajari.
Langkah 1 : Baca
isi-isi penting berikut
-
Watak –Zahar )
Dua contoh peristiwa
-
Zahar seorang
yang gigih berusaha bersungguh-sungguh ketka
menyambung pengajiannya di IKM sehingga dia berjaya menamatkan
pengajiannya dengan cemerlang
-
Zahar gigih
membantu Pak Yusuf bertukang di Bengkel Pak Yusuf sehingga dia mempunyai
kemahiran dalam ilmu pertukangan
-
Zahar seorang
yang gigih dalam usaha untuk mencapai cita-citanya dan dia berjaya membuka
bengkel perabot Meniti Impian miliknya dengan pinjaman MARA dan sumbangan Pak
Yusuf.
- Jawapan yang difikirkan sesuai
Langkah 2 : isikan tempat kosong dengan Frasa atau perkataan yang sesuai
Berdasarkan novel yang saya kaji iaitu Novel Meniti impian watak
remaja yang mempunyai
mempunyai……………………………dalam usaha mencapai kejayaan ialah watak …………………….
Contoh peristiwa yang menggambarkan kegigihan Zahar antaranya ialah dia berusaha dengan …………………………… ketika menyambung pengajiannya di IKM sungai
Petani sehingga dia mencapai…………………………..yang cemerlang dalam peperiksaan.
Contoh peristiwa yang menggambarkan kegigihan
seorang remaja ialah Zahar juga …………………………..membantu Pak Yusuf bertukang di
Bengkel Pak Yusuf sehingga dia mempunyai kemahiran dalam ilmu pertukangan.
Selanjutnya
, Peristiwa Zahar yang sentiasa gigih dalam usaha
mencapai …….………………….sehiingga dia berjaya membuka sebuah bengkel Perabot dengan pinjaman MARA dan sumbangan Pak Yusof juga membuktikan nilai
kegigihan yang terdapat pada seorang remaja demi kejayaan
PERSOALAN
Konflik Percintaan dalam kalangan remaja
|
Berdasarkan persoalan novel di atas , huraikan
persoalan novel tersebut dengan memberikan contoh yang berkaitan dengan peristiwa yang berlaku.
Langkah 1 : Baca catatan peristiwa daripada novel
Peristiwa 1
|
Norimi bersikap diingin terhadap Zahar setelah
Zahar menerima tawaran belajar ke IKM. Walaupun Zahar menyukai Norimi,namun
terpaksa menerima hakikat Norimi
meninggalkannya kerana menganggap mereka tidak setaraf dalam Pendidikan.
|
Peristiwa 2
|
Norimi
dan Zahar bertengkar selepas melihat Zahar menerima surat yang dijangkakannya
dari gadis lain. Zahar akhirnya menunjukkan surat daripada Suhaili yang mahu
memutuskan hubungan. Norimi menaruh perasaan terhadap Zahar dan
menunjukkan sikap cemburu yang keterlaluan
|
Langkah 2 : Tulis
semula catatan di atas dalam bentuk esei
yang lengkap
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NILAI
KERJASAMA
Berdasarkan novel Meniti Impian, huraikan
peristiwa yang menunjukkan nilai kerjasama.
Langkah
1 : Baca peristiwa yang menunjukkan
nilai kerjasama
- orang kampung berkerjasama dengan bergotong-royong menyediakan hidangan semasa kenduri kesyukuran di rumah Pak Karim
- .Orang kampung beramai-ramai membina bengkel perabot Meniti Impian milik Zahar
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENGAJARAN
Berdasarkan dua nilai dan contoh peristiwa berikut , tuliskan dua pengajaran yang diperoleh daripada pembacaan anda terhadap novel yang anda kaji
Langkah
1 : Baca nilai dan contoh peristiwa di
bawah
Nilai Kejujuran
|
Nilai Baik hati
|
Razali
ikhlas menumpangkan Zahar tinggal di rumahnya ketika menjalani praktikal di
loji syarikat Usaha bersatu.
|
Pak
Yusuf sentiasa menolong Zahar dengan membiayai perbelanjaan di IKM sehinggalah Zahar membuka bengkel Perabot
Meniti Impian.
|
Langkah
2 : Tulis pengajaran yang anda peroleh
daripada pembacaan anda.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
cikgu ini sangat membantu untuk saya...terima kasih cikgu!
ReplyDeleteKIshen Rao Megnaraja