Bengkel Pemantapan Tatabahasa: Legasi zaaba (Siri pertama)
Tarikh : 24 April 2013(Rabu)
Masa. : 2.15 petang hingga 4.00 petang
Tempat : Bilik Bahasa
Sasaran : 25 orang pelajar tingkatan 5 ( Kategori Cemerlang dan Sederhana)
Objektif : 1.Memantapkan kemahiran tatabahasa pelajar
2.Melahirkan pelajar yang mampu menjadi mentor kepada pelajar
lain dalam aspek tatabahasa
3.Meningkatkan pencapaian bahasa Melayu pelajar dalam
peperiksaan dalaman dan SPM.
Masa. : 2.15 petang hingga 4.00 petang
Tempat : Bilik Bahasa
Sasaran : 25 orang pelajar tingkatan 5 ( Kategori Cemerlang dan Sederhana)
Objektif : 1.Memantapkan kemahiran tatabahasa pelajar
2.Melahirkan pelajar yang mampu menjadi mentor kepada pelajar
lain dalam aspek tatabahasa
3.Meningkatkan pencapaian bahasa Melayu pelajar dalam
peperiksaan dalaman dan SPM.
Siapakah Zaaba ? Mengapakah saya memilih nama LEGASI ZAABA sebagai nama program pemantapan Tatabahasa . Generasi muda hari ini tidak terkecuali pelajar, rata-rata tidak mengenali tokoh ini walaupun mungkin pernah mendengar nama ini disebut oleh guru-guru Bahasa Melayu. ZAABA ialah pengarang buku PELITA BAHASA MELAYU. Buku ini memerihalkan tatacara penggunaan tatabahasa Melayu yang pertama. Walau bagaimanapun, perkembangan. Bahasa Melayu memperlihatkan perubahan demi perubahan dalam sistem Tatabahasa Melayu sehingga menjadi seperti hari ini. Tatabahasa yang dipelajari oleh para pelajar hari ini sudah melalui beberapa fasa perubahan melalui perancangan dan pelaksanaan oleh pihak yang dipertanggungjawabkan untuk. memperkembang bahasa Melayu iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pada hari ini rujukan utama sistem tatabahasa Melayu ialah Tatabahasa Dewan. Buku ini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu Morfologi dan Sintaksis . Lembaran bahagian Morfologi mencerakinkan jenis dan fungsi bahagian kata dan frasa, manakala Lembaran bahagian Sintaksis memaparkan catatan yang memerihalkan aspek dan fungsi ayat-ayat bahasa Melayu.
Mengajarkan tatabahasa Melayu secara berkesan kepada pelajar bukan suatu yang mudah. Guru- guru bukan sahaja perlu menguasai ilmu dan kemahiran tatabahasa , malah perlu juga bijak memilih pedagogi yang sesuai . Prakarsa yang sesuai perlu dilaksanakan agar objektif pengajaran tercapai dan pelajar mampu memahami dan mengaplikasi penggunaan tatabahasasa yang betul dalam proses komunikasi baik secara lisan mahupun penulisan.
Fenomena yang berlaku pada hari ini ialah pelajar bukan sahaja tidak mampu bertutur dan menzahirkan idea secara berkesan secara lisan malah gagal menggunakan tatabahasa yan betul dalam aspek penulisan. kelemahan dalam aspek penulisan menyebabkan lontaran idea pelajar tidak dapat diluahkan secara berkesan. Impaknya, pelajar gagal mendapat markah tahap cemerlang atau baik dalam ujian dan peperiksaan.
Sebagai guru bahasa Melayu, saya memang cukup sensitif apabila membincangkan isu penggunaan tatabahasa yang betul . Justeru, bengkel pemantapan tatabahasa yang akan dijalankan dalam 5 siri ini diharapkan dapat menjadi wadah pelajar meningkatkan penguasaan tatabahasa.
Comments
Post a Comment