HIKAYAT INDERA NATA : MODUL KOMSAS TINGKATAN 4 :PANDUAN UNTUK GURU
Tingkatan : Empat
Masa : 80
minit
Tajuk : Hikayat Indera Nata
Genre: Prosa Tradisional
Fokus Utama: 10.6 Mengulas
karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar,
plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
Aras 1:
(v)
Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya
bahasa dan sudut pandangan dalam karya.
Fokus Sampingan: 7.3 Mengemukakan
soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Aras 1:
(iii) Membina
dan mengajukan soalan bercapah aras rendah dan
s tinggi untuk
mendapat penjelasan lanjut.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i.
Menjelaskan watak dan perwatakan watak utama.
ii.
Membina ayat tanya untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
iii.
Memberikan maksud perkataan
berdasarkan konteks cerita.
Kemahiran Bahasa: Kemahiran
Membaca
Kemahiran Mendengar dan Kemahiran
Bertutur
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Ayat Tanya
Kosa Kata: cetera, mergastua, lembur, berseru-seru,
kabul, mahligai,
syahadan, arakian
Pengisian
Kurikulum:
Ilmu: Kesusasteraan Melayu
Nilai: Berani, bijaksana, prihatin, menghormati orang tua
Kemahiran
Bernilai Tambah: Belajar Cara Belajar
Langkah
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
Formatif
|
KBT / Catatan
|
Set
Induksi
|
|
Lampiran 1:
Soalan dan jawapan
BBM:
(Iklan ‘Ubat Batuk Cap Ibu Dan Anak’)
http:/www.youtube.
com/watch?v=
OoroukQo-Zo
KBT: Belajar Cara Belajar
– Mendengar dengan berkesan
|
Langkah
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
Formatif
|
KBT / Catatan
|
1
|
Membaca Teks
Secara Intensif:
|
Mencapai Objektif 1
|
KBT: Belajar Cara Belajar
– membaca secara intensif
– mencatat nota
Lampiran 2:
LPG - Watak dan perwatakan Indera Nata
Lampiran 3:
LPG – Jawapan Watak dan perwatakan Indera Nata
|
Langkah
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
Formatif
|
KBT / Catatan
|
2
|
Aktiviti Kerusi
Panas:
|
Mencapai Objektif 2
|
Lampiran 4:
Soalan
KBT: Belajar Cara Belajar
– Kemahiran mengingat
|
Langkah
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
Formatif
|
KBT / Catatan
|
3
|
Memberikan
Maksud Perkataan
Cetera mergastua lembur
Berseru-seru kabul
|
Mencapai Objektif 3
|
Lampiran 5:
Maksud perkataan sukar
BBM:
- kertas sebak
KBT: Belajar Cara Belajar
– Kemahiran Maklumat (merujuk kamus)
|
Langkah
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
Formatif
|
KBT / Catatan
|
Peneguhan &
Penilaian
|
|
KBT: Belajar Cara Belajar
- Cara mengingat
Lampiran 6: Kronologi cerita Hikayat Indera Nata
|
Lampiran 1:
Iklan Ubat Batuk Ibu dan Anak
http:/www.youtube.
com/watch?v=
OoroukQo-Zo
Lampiran
2 (Watak
dan Perwatakan Indera Nata)
WATAK
|
|
PERWATAKAN &
BUKTI PERISTIWA
|
1.
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
Lampiran
3 (Jawapan Watak
dan Perwatakan Indera Nata)
WATAK
|
INDERA NATA.
|
PERWATAKAN &
BUKTI PERISTIWA
|
1. Digelar sebagai Si Piatu.
|
2. Anak kepada Raja Rom.
|
|
3. Seorang yang elok parasnya.
|
|
4. Seorang yang berani.
– Indera
Nata berani berhadapan dengan binatang-binatang yang buas.
|
|
5. Mempunyai keistimewaan yang luar biasa.
– Indera
Nata boleh bercakap-cakap dengan binatang/menyuruh binatang mengikut
arahannya.
|
|
6. Seorang yang bijaksana.
– Indera
Nata bijak dalam menyelesaikan masalah, contohnya memohon bantuan
Betara
Gangga untuk menyeberang lautan.
|
|
7. Seorang yang prihatin.
– Indera
Nata amat prihatin terhadap nasib yang menimpa ibunya.
|
|
8. Menghormati
orang tua.
– Indera Nata menyembah hormat semasa
berjumpa
bondanya.
|
Lampiran 4
Soalan kerusi panas
I.
Mengapa kamu pergi ke mahligai tersebut?
II.
Siapakah yang mengajar anda bercakap dengan binatang?
III.
Apakah gunanya gading gajah emas tersebut?
IV.
Apakah kemahiran anda selain boleh bercakap dengan
binatang?
V.
Mengapa anda membiarkan raksasa itu dibunuh sedangkan
anda
tidak dicederakan?
Lampiran 5 (Jawapan: Maksud Perkataan Sukar)
BIL
|
PERKATAAN
|
MAKSUD
|
1
|
cetera
|
cerita/ payung kebesaran kerajaan seperti payung iram-iram
|
2
|
mergastua
|
binatang-binatang di hutan
|
3
|
lembur
|
kerja yang dibuat di luar masa pejabat/ kerja malam, kerja lebih masa
|
4
|
berseru-seru
|
memanggil dengan berteriak/ mempelawa, mengajak, menganjurkan
|
5
|
kabul
|
terlaksana, tercapai, tertunai
|
6
|
mahligai
|
istana tempat kediaman raja
|
7
|
syahadan
|
kata yang biasa dipakai pada permulaan cerita/ bab, selanjutnya
|
8
|
arakian
|
arakian
|
Comments
Post a Comment