IBU DAN CEPER: MODUL KOMSAS TINGKATAN 4(PANDUAN GURU)
Tingkatan : 4
Masa
: 80 minit
Tajuk
: Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)
Fokus Utama :
10.6 Mengulas
karya sastera dari aspek watak dan
perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut
pandangan
(v) Menjelaskan aspek watak dan perwatakan,
latar,
plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan dalam
karya.
Fokus Sampingan : 2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat
dalam perbincangan
(i)
Menghubungkaitkan
topik dengan pengalaman dan pemerhatian untuk mengemukakan idea
yang bernas.
i.
Menghuraikan latar tempat dalam cerpen yang dikaji.
ii.
Menghubungkaitkan topik dengan pengalaman dan pemerhatian
untuk mengemukakan idea yang bernas
iii.
Menukarkan ayat pasif kepada ayat aktif.
Kemahiran Bahasa:
Kemahiran Bertutur
Kemahiran
Membaca
Kemahiran menulis
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Ayat Aktif dan Ayat
Pasif
Kosa Kata:
Umum : terkial-kial, baruh, randuk, conggoh,
terkobak, meragau, berderau,
gemal, acilut, berbusa
Istilah : tohor
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Geografi dan Pendidikan moral
Nilai : Sayang alam
sekitar
Kasih-sayang
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kontekstual
Langkah
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
Formatif
|
KBT / Catatan
|
1
|
INDUKSI SET
· Guru memilih seorang murid perempuan dan dipakaikan
selendang seperti seorang ibu.
· Guru meminta wakil setiap kumpulan menyoal `ibu’
tersebut dengan soalan-soalan yang telah disediakan oleh guru.
· Guru meminta murid yang memegang peranan `ibu’ menjawab
setiap soalan yang dikemukakan berdasarkan pengalaman, pemerhatian dan
jangkaan sendiri.
· Guru membuat rumusan berdasarkan aktiviti tersebut.
|
KBKK :
Kontekstual -menghubungkaitkan
Lampiran 1
Soalan untuk ibu
Lampiran 2:
Jawapan untuk soalan ibu
|
|
2
|
Latar
Tempat
· Guru meminta murid membentuk lima kumpulan
· Guru mengedarkan lembaran kerja dan memberikan arahan
- Guru meminta murid melengkapkan peristiwa bagi latar
tempat
yang diberi.
· Guru meminta murid membaca cerpen dan memindahkan
maklumat
ke dalam lembaran kerja.
· Guru meminta murid menghubungkaitkan watak dan
peristiwa dengan latar tempat yang diberi.
· Guru meminta wakil daripada setiap kumpulan membentangkan
hasil tugasan mereka.
· Guru membuat rumusan dan memilih jawapan yang tepat.
|
Objektif
(i) tercapai
|
KBT:
Kontekstual –
Menghubungkaitkan
Lampiran 3:
Lembaran Kerja Latar
Tempat dan Peristiwa
Lampiran 4:
Jawapan Lembaran Kerja.
|
3
|
Forum Remaja: Kepentingan Sungai
· Guru masih dalam lima kumpulan.
· Guru memberikan tugasan kepada setiap kumpulan dan
melantik pencatat dan wakil kumpulan:
a.
Kumpulan 1 : Kepentingan Sungai dalam pengangkutan.
b.
Kumpulan 2 : Kepentingan Sungai dalam pertanian,
c.
Kumpulan 3: Kepentingan Sungai dalam penternakan
d.
Kumpulan 4: Kepentingan Sungai dalam pelancongan dan
rekreasi
e.
Kumpulan 5: Kepentingan Sungai dalam kegunaan harian
· Guru meminta murid berbincang dan mencari isi-isi
penting berdasarkan tugasan yang diberikan.
a. Guru meminta murid menghubungkaitkan tugasan dengan
pengetahuan sedia ada mereka.
b. Guru meminta murid mengaplikasikan pengetahuan tentang
kepentingan sungai dalam kegiatan seharian.
c. Guru meminta murid bekerjasama memberikan maklum balas
dan berkomunikasi tentang kepentingan sungai.
d. Guru meminta murid memindahkan pengetahuan tentang
sungai dan menggunakan tugasan dalam forum.
· Guru meminta wakil daripada setiap kumpulan datang ke
hadapan kelas untuk menjadi salah seorang panel dalam forum remaja.
· Guru memilih seorang pengerusi untuk mempengerusikan
forum tersebut.
· Guru memberikan tempoh masa 20 minit untuk
mengendalikan forum.
· Guru meminta murid memberikan respons terhadap forum
yang telah dijalankan.
· Guru membuat rumusan tentang forum kepentingan sungai.
|
Mencapai
objektif (ii)
|
KBT :
Kontekstual
Hubungkait, aplikasi, bekerjasama
dan memindahkan
|
4
|
Mencerakin ayat
· Guru memberikan ayat majmuk dan meminta murid-murid
mencerakinkanmenjadi ayat tunggal.
· Guru meminta beberapa orang murid secara rawak
membacakan ayat yang dicerakinkan.
· Guru membetulkan jawapan yang salah.
|
Mencapai
objektif (iii)
|
KBT :
Kontekstual
(Memindahkan)
Lampiran 5 :
Mencerakin ayat.
Lampiran 6 :
Jawapan Mencerakinkan ayat
|
Penilaian
dan Pengukuhan
|
Kempen Cintai Sungai Kita
· Guru meminta pandangan murid tentang Keberkesanan
Kempen Cintai Sungai Kita.
· Guru merumuskan pelajaran ini berdasarkan pandangan
yang telah diberikan oleh murid-murid.
|
________________________________________________________________________
LAMPIRAN 1 (Soalan untuk Ibu)
1.
Apakah antara pekerjaan yang dilakukan oleh ibu?
2.
Berapa lamakah masa yang diambil oleh ibu
untuk bekerja?
3.
Mengapakah ibu melakukan tugas-tugas
tersebut?
4.
Jika ibu seorang wanita berkerjaya,
bagaimanakah ibu membahagikan masa
antara tugas rumah
tangga dengan kerjaya?
5.
Apakah keistimewaan ibu?
LAMPIRAN 2 (Jawapan )
1.
Antara pekerjaan yang dilakukan oleh ibu
ialah memasak, mengemas rumah,
membasuh pakaian,
berkebun, menjaga dan membesarkan anak-anak, dan
sebagainya.
2.
Masa yang diambil oleh ibu untuk bekerja
ialah seawal pagi hingga ke lewat
malam.
3.
Ibu melakukan tugas-tugas tersebut kerana
rasa tanggungjawabnya sebagai
suri rumah tangga.
4.
Sekiranya ibu berkerjaya, ibu akan
membahagikan masa di rumah dengan
menyiapkan
kerja-kerja rumah dengan sebaik-baiknya manakala kerja-kerja
di pejabat dihabiskan
terlebih dahulu sebelum pulang ke rumah.
5.
Ibu seorang yang rajin bekerja, penyabar,
tabah dan kuat untuk menjalankan
tugas seharian.
LAMPIRAN 3 (Latar dan Peristiwa)
Arahan : Lengkapkan peta grafik di
bawah dengan peristiwa yang berkaitan dengan latar yang diberi.
BIL
|
LATAR TEMPAT
|
PERISTIWA
|
1
|
Rumah Ibu
|
|
2
|
Sawah
|
|
3.
|
Sungai
|
|
4.
|
Gunung
|
LAMPIRAN 4 (Latar dan Peristiwa)
Arahan : Lengkapkan peta grafik di
bawah dengan peristiwa yang berkaitan dengan latar yang diberi.
BIL
|
LATAR TEMPAT
|
PERISTIWA
|
1
|
Rumah Ibu
|
-
Ibu
tidur tergolek
-
Ibu
mengangkut air telaga naik ke rumah untukdimasukkan ke dalam tempayan.
-
Sangkar-sangkar
tersangkut ketitir.
-
Bapa
makan dan tidur, menjaga cucu dan memicit tubuh ibu.
-
‘Aku’
mengampu ibu di tandas
-
Isteri
‘aku’ membacakan yasin
-
Bapa
jatuh tersungkur di kepala tangga
|
2
|
Sawah
|
-
Ibu
menajak, pikul gemal dan tanam benih
-
Ibu
juga menuai padi
|
3.
|
Sungai
|
-
‘aku’
meragau ikan
-
Lembu
dan kerbau diheret ke sungai untuk menghilangkan dahaga
-
Sisa-sisa
, hampas-hampas, keladak-keladak di bawa arus
-
Sampah-sarap
bertimbun-timbun
-
|
4.
|
Gunung
|
-
Bapa
nak ke bukit untuk mendenak ketitir
|
Lampiran 5:
Ayat 1:
Ceper terus menggila dan mengamuk juga sehingga
seluruh anak buah kampung kami menjadi papa kedana pada tahun itu.
Jawapan:
1. ________________________________________________________________________________________
2. ________________________________________________________________________________________
Ayat 2:
Ikan-ikan terperangkap dan banyak yang mati kerana
tidak boleh main air lagi.
Jawapan
1. _______________________________________________________________________________________
2. _______________________________________________________________________________________
3. _______________________________________________________________________________________
Ayat 3:
Aku bersama-sama sahabat-sahabat sebaya bersorak dengan penuh tenaga apabila
sekali sekala kami turun ke lubuknya meragau ikan atau sekadar
menyembunyikan pucuk-pucuk buluh bermain acilut.
Jawapan:
1. __________________________________________________________________________________________
2. __________________________________________________________________________________________
3. __________________________________________________________________________________________
Lampiran 6:
Ayat 1:
Ceper terus menggila dan mengamuk juga sehingga
seluruh anak buah kampung kami menjadi papa kedana pada tahun itu.
Jawapan:
3. Ceper terus menggila
sehingga seluruh anak buah kampung kami menjadi papa kedana pada tahun itu.
4. Ceper terus mengamuk juga
sehingga seluruh anak buah kampung kami menjadi papa kedana pada tahun itu.
Ayat 2:
Ikan-ikan terperangkap dan banyak yang mati kerana
tidak boleh main air lagi.
Jawapan
4. Ikan-ikan terperangkap.
5. Ikan-ikan banyak yang
mati.
6. Ikan-ikan tidak boleh
main air lagi.
Ayat 3:
Aku bersama-sama sahabat-sahabat sebaya bersorak dengan penuh tenaga apabila
sekali sekala kami turun ke lubuknya meragau ikan
atau sekadar menyembunyikan pucuk-pucuk buluh bermain acilut.
Jawapan:
4. Aku bersama-sama
sahabat-sahabat sebaya bersorak dengan penuh tenaga.
5. Aku bersama-sama
sahabat-sahabat sebaya sekali sekala turun ke lubuknya meragau ikan.
6. Aku bersama-sama
sahabat-sahabat sebaya sekadar menyembunyikan pucuk-pucuk buluh bermain acilut.
Comments
Post a Comment